torsdag 31 mars 2011

Allätarbingo och läderfakta

Klicka för större bild.

Alltså, jag älskar den här. Den är så spot on, jag har nog hört varenda ett av de här argumenten, och några till som är ännu roligare eller konstigare. Påminner mig om den gång John och jag stod utanför Deka och väntade på att de skulle öppna portarna. Med oss stod en tjej och en kille i vår ålder och av någon anledning började jag och tjejen prata om mina skor. Det kom fram att jag inte använder läder och att skorna ifråga var Undergrounds s.k. "vegan boots". Konversationen i nedkortad version:

Hon: "Jag använder minsann riktigt läder. Det är ju en natuuuurprodukt och mycket bättre för miljön än den där plasten de gör vegankängorna av, jag tänker faktiskt på miljön till skillnad från dig!"
(Extra roligt att notera här är att människan är täckt från topp till tå i kläder av svart PVC.)
Jag: "Vet du hur många ton tungmetaller lädergarverierna släpper ut varje år? Mina skor är gjorda av pressat returmaterial."
Hon: "-------------------."

(Hur mycket tungmetaller garverierna släpper ut? Enligt Naturskyddsföreningen importeras 9000 ton läderskor till Sverige varje år, de flesta från Asien där garverierna släpper ut som mest avfall p.g.a. "snälla" miljölagar. För att tillverka ett ton läder går det åt två ton kemikalier, varav en stor del (hittar ingen exakt siffra men det är mycket då det är det huvudsakliga ämnet i garvningsprocessen) är tungmetallen krom. 18 000 ton kemikalier bara för de skorna som Sverige importerar alltså. Kromgarvning är den vanligaste sortens garvning och 90% av allt läder är producerat på detta sätt.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar