tisdag 8 mars 2011

Och jumboplatsen i kvinnlig rösträtt går till...

Sitter och läser om kvinnlig rösträtt och förvånas över skillnaderna jag upptäcker. Okej, alla förstår ju att det är skillnad på hur man ser på kvinnors rättigheter i vår del av världen och i de delar där tioåringar "gifter sig" (säljs). Men att även grannländer kan vara så olika fascinerar. Det är nog ingen nyhet för de flesta att Sverige intar den pinsamma nordiska förlorarplatsen i grenen Kvinnlig rösträtt i nationella val. (Finland 1906, Norge 1913, Danmark 1915, Island 1915, Sverige 1921.)

Vad som däremot i alla fall förvånade mig mycket var Schweiz årtal. Grannländerna införde nämligen kvinnlig rösträtt på 1910-talet (Tyskland och Österrike) och 1940-talet (Frankrike och Italien). Schweiz bestämde sig för att ta det lite coolt, ingen brådska tyckte de.... 1971 infördes nationell rösträtt för kvinnor. Grattis Schweiz, ni var ett helt år före Bangladesh! Måste kännas bra. Denna rösträtt gällde dock bara i nationella val, varje schweizisk provins har egna lagar för vilka som får delta i deras kantonala val. I kantonen Appenzell-Innerrhoden fick kvinnor rösträtt först 1990. Om man tittar på den här bilden...


...så framstår 1990 naturligtvis som men evighet sedan. Men sedan när man gapflabbat färdigt så inser man att det är det inte alls. Schweiz: skämmes tammefan! 

Medan jag skrev det här inlägget insåg jag plötsligt att den är internationella kvinnodagen. Jag hade seriöst glömt bort det, dagens ämne var en slump eller verket av subliminal påverkan. Antingen det eller så tycker jag bara att det här är en sån sak som är intressant och viktig. Alla årets i snitt 365,25 dagar. (Kände en liten stund att jag ville ta bort texten igen då jag kom på det - hallå, orka jippodagar, tycker du nåt är viktigt så uppmärksamma det jämt! - men tyckte att det blev ju ganska bra ändå så det får vara kvar.) 

Idag har jag faktiskt brytt mig mer om att det är fettisdagen, moffade en riktigt gräddig semla så fort jag kunde när det blev ett break i det hektiska praktikschemat, det har varit en riktigt slitig dag. Igår däremot... roligaste skoldagen på länge! Mottagningen vi besökte hade en hel inredd "låtsaslägenhet" på två rum och kök där inne, fullproppad med en massa coola hjälpmedel. Jag vill ha (och skulle förmodligen dra nytta av) en hel massa av dem för eget bruk: en grej som piper ilsket när man suttit typ en halvtimme i duschen och sovit, en snygg korg vid dörren där man lägger allt viktigt man ska ha med sig ut, eller varför inte en sån enkel sak som tydliga doseringsmått. Vem vet hur många av mina kökskatastrofer som skulle kunna avvärjas? 

Till sist, ytterligare en pärla från 1990... vilka saftiga prislappar för tidsperioden! "OUR APPLES DO NOT COST THEIR WEIGHT IN GOLD." Oooookej....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar